natisni E-pošta

NASVETI ZA MOTORISTE

POMEMBNE INFORMACIJE

alt
MONTAŽA PLAŠČA
TEHNIČNE
INFORMACIJE
SKLADIŠČENJE PLAŠČEV


VZDRŽEVANJE PLAŠČA



POMEMBNE INFORMACIJE

Plašči so edini del motornega kolesa, ki so v stiku s cestiščem. Varnost pri pospeševanju, zaviranju, krmiljenju in zavijanju je tako odvisna od relativno majhne stične površine med plaščem in cestiščem. Zato je v času uporabe potrebno vzdrževati plašče v dobrem stanju, zamenjavo plaščev pa lahko izvajajo samo za to pooblaščene osebe.
Uporabljajte samo dimenzije, tipe in konstrukcije plaščev, ki jih priporoča proizvajalec motornega kolesa ali plaščev, saj napačna uporaba plaščev negativno vpliva na samo obnašanje motornega kolesa, varnost pri vožnji in obrabo plaščev. Vedno preberite in upoštevajte navodila proizvajalca.
SAVINI plašči za motorna kolesa se lahko uporabljajo samo na motornih kolesih. Uporaba na katerem drugem vozilu bi bila lahko nevarna. Za nasvete v zvezi z montažo se obrnite na SAVO.
Površina novega plašča je zelo gladka, zato priporočamo, da prvih 100 km prevozite previdno, da se plašč uteče.
Vozite previdno. Prekomerno pospeševanje, zaviranje in zavijanje znatno skrajšuje življenjsko dobo plašča.
alt

TEHNIČNE INFORMACIJE

Osnovni izrazi

M/C – plašči za motorje za montažo na platišča motorjev, katerih premer sedeža noge plašča se razlikuje od platišč z enako oznako, ki pa se uporabljajo za potniška ali komercialna /dostavna vozila.MOPED – plašči konstruirani za motorna kolesa, ki dosežejo hitrosti 50 km/h ali manj.MST – plašči za motorna kolesa za posebno uporabo s širšo tekalno površino kot ustrezne dimenzije z enako oznako.NHS – plašči za motorje konstruirani za uporabo izven cestišča. Uporaba na javnih cestnih površinah ni dovoljena.PR – označuje različne verzije (indeks nosilnosti/polnilni tlak) plaščev z enako oznako dimenzije.REINF – plašči za motorna kolesa za obremenitve in polnilne tlake, ki presegajo standardne.TUBELESS – plašči, ki so posebej konstruirani za montažo brez zračnice na ustrezna platišča.TUBETYPE – plašči, ki so posebej konstruirani za montažo z zračnico.

Deli plašča

Že odkar obstajajo motorna kolesa, in tega je že 100 let , obstajajo tudi posebni plašči za motorna kolesa. V vseh teh letih so plašči zaradi neprestanega razvoja doživeli veliko sprememb. Poznamo več različnih tipov plaščev, ki se razlikujejo po svoji osnovni konstrukciji in tudi zunanjemu izgledu. Tako zunanji izgled kot konstrukcija sta odvisna od tipa motornega kolesa. Ne glede na to ali gre za skuter, enduro ali cestne plašče, pa imajo vsi naslednje dele:
  • Tekalna površina - zgornji del plašča, ki je v stiku s cestiščem. Dezen tekalne površine in gumena zmes zagotavljata oprijem na cestišču ali izven njega ter odvajanje vode s plašča. Oprijem je odvisen od gumene zmesi. Načeloma ima plašč iz mehkejše zmesi boljši oprijem in krajšo življenjsko dobo, plašč iz trše zmesi pa slabši oprijem in daljšo življenjsko dobo.
  • Bočnica – na njej so navedeni vsi pomembni podatki: simbol hitrosti, nosilnost, ime plašča, proizvajalec, država porekla, številka ECE homologacije in drugo. Med vožnjo bočnica prenaša stranske sile, duši oscilacije ter preprečuje deformacijo plašča.
  • Karkasa (ogrodje) – je nosilni del plašča, zagotavlja mu obliko ne glede na delovanje sil med vožnjo. Izdelana je iz dveh ali več plasti korda. Kord je lahko izdelan iz rajona, najlona, poliestra ali kevlarja.
  • Noga plašča – zagotavlja tesno povezavo s platiščem in preprečuje zvračanje plašča čez platišče. Izdelana je iz žičnega jedra in plasti gumiranega korda, ki je ovito okrog žičnega jedra. Tako plašč na področju noge pridobi potrebno togost, obvlada sile pospeševanja in zaviranja ter jih prenaša na podvozje. Pri plaščih brez zračnice noga plašča preprečuje izgubo polnilnega tlaka.

Tip konstrukcije plašča

Glede na tip karkase so plašči razdeljeni v naslednje kategorije:
  • diagonalni plašči – z najdaljšo tradicijo in najbolj razširjeni na trgu. Karkasa diagonalnega plašča je sestavljena iz dveh ali več plasti tekstilnega korda (rajon, najlon, poliester), ki so prekrižane pod določenimi koti. Diagonalni plašči so prava izbira za manjša motorna kolesa z manj zmogljivimi pogonskimi motorji, skuterje in za starejša motorna kolesa, katerih podvozje je prilagojeno diagonalnim plaščem.
  • Diagonalni pasasti plašči so v bistvu diagonalni plašči z ojačenim diagonalnim pasom pod tekalno površino. Ti plašči so označeni s črko B (diagonalno pasasti plašči), npr. 130/90B15. Plašči so prava izbira za močnejša motorna kolesa, katerih podvozje ni prilagojeno radialnim plaščem in zahtevajo močnejše plašče.
  • Radialni plašči – imajo karkaso s plastjo korda položeno pod kotom 90° v smeri vožnje. Zaradi stabiliziranja tekalne površine plašča so preko karkase položeni ojačevalni pasovi korda. Radialni plašči so prava odločitev za motorna kolesa z bolj zmogljivimi pogonskimi motorji, saj morajo na cestišče prenašati velike sile, ki nastanejo pri pospeševanju, zaviranju in zavijanju. Radialni plašči imajo veliko prednosti, najbolj pomembna pa je zmožnost doseganja visokih hitrosti. Zaradi centrifugalne sile temperatura v plašču narašča, zaradi česar je več možnosti za poškodbe plašča, slabši oprijem in večjo obrabo. Radialna konstrukcija je odpravila skoraj vse slabosti diagonalnih plaščev. Obnašanje plašča v mejnih pogojih je bolj predvidljivo. Prerez SAVINEGA radialnega plašča za skuterje je predstavljen na sliki 67.
  • Radialni plašči MSB so primerni za zelo močna in hitra motorna kolesa. MSB – brezkončni trak je navit pod tekalno površino plašča v smeri rotacije in stabilizira tekalno površino v vseh voznih pogojih.

V SAVI se večinoma uporablja diagonalna konstrukcija plaščev, vendar pa gre razvoj vedno bolj v smeri radialnih in diagonalno pasastih plaščev.


Simbol hitrosti

Simbol hitrosti označuje najvišjo dovoljeno hitrost plašča z obremenitvami, ki so navedene v Indeksu nosilnosti, in v voznih pogojih kot jih definira SAVA.
Hitrosti so navedene v Tabeli 1 in veljajo za plašče v dobrem stanju, z ustreznim tlakom, dovoljeno specifično obremenitvijo in montirane na ustrezno platišče. Hitrosti v tabeli so najvišje dovoljene hitrosti in ne običajne hitrosti.

Indeks nosilnosti

Indeks nosilnosti je številčna koda, ki pomeni najvišjo dovoljeno obremenitev plašča (razen obremenitev pri hitrostih nad 210 km/h) pri hitrosti, ki jo označuje simbol hitrosti v pogojih uporabe kot jih definira Sava. Obremenitve so navedene v Tabeli 2.
Ko se na vozilu menjajo izrabljeni plašči, naj imajo novi naj imajo točno tak ali višji simbol hitrosti in indeks nosilnosti kot jih določa proizvajalec motornih koles.
alt


VZDRŽEVANJE PLAŠČA

Polnilni tlak

Vzdrževanje predpisanega polnilnega tlaka je zelo pomembno. Vožnja s plašči, ki niso ustrezno napolnjeni, je lahko zelo nevarna. V nezadostno napolnjenih plaščih se temperatura poviša, zaradi česar lahko pride do nenadnega uničenje plašča. Tlak plašča tudi določa življenjsko dobo plašča. Pravi polnilni tlak zagotavlja maksimalno število prevoženih kilometrov z zadovoljivo stabilnostjo, udobjem in oprijemom na cestišču. Zaradi tlaka plašč tudi obdrži konstruirano obliko. Nezadosten tlak ali napačna montaža pospešujeta obrabo ter povzročata dodatno obremenitev karkase plašča. Prekomerno visok tlak lahko povzroči obrabo v centru površine, obstaja pa tudi velika nevarnost nastanka razpok v tekalni površini. Plašči naj bodo napolnjeni v skladu vrednostmi navedenimi v priročniku za uporabo motornih koles. Predpisani tlak vzdržujte kot minimalen polnilni tlak. Za hitro vožnjo je tlak potrebno povišati za 0,2 bara; za vožnjo z veliko prtljage pa mora polnilni tlak v zadnjem plašču biti povečan za 0,2 bara.Z umerjenim manometrom je vsaj enkrat tedensko potrebno preveriti polnilni tlak takrat, ko je plašč hladen, ter vedno pred daljšimi potmi. Upoštevajte, da se tlak povišuje, kadar je plašč vroč in pada, kadar je plašč hladen.
Tlak lahko pade tudi, če se ventilni vložek ne prilega dobro ali pa je obrabljen. Preverite ventilni vložek, ga privijte ali zamenjajte, če je potrebno. Vedno namestite kapico ventila v ventil (tesno privijte), saj deluje kot tesnilo, ki preprečuje tudi vdor prahu. V primeru plaščev brez zračnic je potrebno vzdrževati ventil oz. ga priporočamo zamenjavo ob montaži novega plašča.

Plašč in platišče

V primeru koles z naperami je potrebno uporabiti primerne ščitnike. Ščitnike je potrebno redno vzdrževati, saj štrleča glava napere lahko poškoduje zračnico oz. jo prebode.
Plašč na platišču je potrebno primerno uravnati in ga redno preverjati. Zakonsko predpisana globina dezena je 1 mm (v Nemčiji 1,6 mm), vendar priporočamo, da plašč zamenjate prej, saj so obrabljeni plašči bolj dovzetni za poškodbe ter imajo slabši oprijem na cestišču, še posebno na mokrem.Poškodovani plašči so zelo nevarni in jih morate takoj zamenjati.
Kamne ali žeblje, ki se zarinejo v tekalno površino, je potrebno takoj odstraniti, saj lahko prebodejo karkaso, povzročijo okvaro in nesrečo.Glavna prednost plašča brez zračnice je v tem, da kljub prebodu z žebljem ne pride do nenadne izgube tlaka. Vendar, če se voznik ne zaveda okvare in se še naprej vozi, se poškodba poveča in lahko postane nevarna. V primeru izgube tlaka je plašč potrebno odstraniti s platišča in ga pred kakršnimkoli popravilom pregledati. Popravila na območju rame in bočnice odsvetujemo. Prav tako odsvetujemo popravila plaščev hitrostne kategorije P ali višje.Plašč se drugače obnaša, če pride v stik z oljem ali maščobo, zato ga je potrebno očistiti s krpo, ki jo navlažite z bencinom.
SAVINI plašči so izdelani z majhno toleranco, vendar je za višje hitrosti pomembno, da je plašč uravnotežen. Plašč brez zračnice in platišče morata biti uravnotežena s samolepilnimi utežmi, plašče z zračnico na kolesih z naperami pa je potrebno uravnotežiti z utežmi na naperah.

Obraba tekalne površine

Povzetek različnih faktorjev, ki lahko povzročijo nenormalno obrabo:

  • Nezadosten tlak/preobremenitev lahko povzročita deformacijo površine in nepravilno obrabo. Lahko pride tudi do nenadne okvare karkase zaradi prekomernega upogibanja plašča.
  • Visoke hitrosti, še posebno zaradi večjega pospeševanja in zaviranja.
  • Temperatura vozne podlage – višja temperatura povzroči večjo obrabo
  • Groba vozna površina povzroči večjo obrabo in krajšo življenjsko dobo plašča.
  • Mehanske nepravilnosti kot deformirana kolesa, nepravilna nastavitev zavor, slabi blažilci prevelika rega v ležajih kolesa lahko povzročijo hudo obrabo.
  • Neuravnotežena rotacijska teža (težke točke na platišču).


    alt
MONTAŽA PLAŠČA

Plašči z zračnico

Montaža:
  • Pri zamenjavi plašča priporočamo tudi zamenjavo zračnice.
  • Platišča morajo biti čista in ohranjena.
  • Preverite stanje platišča (ščitniki).
  • Rahlo napolnite zračnico.
  • Namestite plašč v skladu z oznako ROTACIJA na bočnici.
  • S posebnim orodjem namestite plašč (zaključite pri ventilu). Za lažje delo uporabite posebno emulzijo.
  • Napolnite plašč do tlaka 3,5 bara in preverite pozicijo noge plašča ter zračnice. V primeru nepravilnega položaja spustite zrak iz plašča ter popravite položaj zračnice in noge plašča.
  • Napolnite do tlaka, ki ga priporoča proizvajalec motornega kolesa.

Demontaža:
  • Odstranite ventilni vložek ter popolnoma spustite zrak iz plašča.
  • Porinite obe nogi plašča iz platišča.
  • S posebnim orodjem snemite plašč s platišča.
Plašči brez zračnice

Montaža:
  • Preverite stanje ventila in ga zamenjajte, če je potrebno.
  • Platišča morajo biti čista in dobro ohranjena.
  • Platišče in noge plašča premažite s posebno emulzijo.
  • Namestite plašč v skladu z oznako ROTACIJA na bočnici.
  • S posebnim orodjem namestite plašč (zaključite pri ventilu).
  • Napolnite plašč toliko, da se noga plašča prilega v sedež platišča (Priporočljivo je napihniti plašč brez vložka v ventilu).
  • Napolnite do tlaka, ki ga priporoča proizvajalec motornega kolesa.

Demontaža: - enak postopek kot za plašče z zračnico.

 

altSKLADIŠČENJE PLAŠČEV

Plašči pri skladiščenju ne smejo biti obremenjeni, stisnjeni ali napeti, saj to lahko povzroči trajne deformacije. Za kratkotrajno skladiščenje (do 4 tedne) plašče lahko shranjujete horizontalno, enega vrh drugega do višine 1,5 m, vendar samo, če je v plaščih nameščen nosilni karton. Za daljša obdobja pa je plašče potrebno skladiščiti v pokončnem položaju in jih enkrat mesečno za malenkost obrniti. Plašče skladiščite pri temperaturi pod 25°C, še bolje pod 15°C. Pri višjih temperaturah lahko hitreje pride do deformacij. Potrebno je preprečiti direkten stik z vročino, radiatorji ali vročimi cevmi. Nizke temperature lahko neugodno vplivajo na plašče. Mrzle plašče je pred uporabo treba ogreti na 25C°C.Plašče shranjujte v prostoru, kjer ni prisotnega ozona, kisika in kemičnih snovi kot so goriva, maziva, kemikalije, kisline ali razkužil.


altalt

SAVA vam želi prijetno, varno in udobno vožnjo z vašim motornim kolesom.


 

na vrh